سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عجیب و جالبترین دریاچه های دنیا + عکس

عجیب و جالبترین دریاچه های دنیا + عکس

( اختصاصی ایران ویج )

دریاچه های پلیت ویس (کرواسی ) / 16 دریاچه که با آبشار های زیبا به یکدیگر می ریزند

دریاچه های پلیت ویس مجموعه ای از16 دریاچه ی کوچک در عمق یک جنگل هستند که با آبشار های زیبایی به یکدیگر متصل هستند و حیوانات بسیاری مثل گوزن ، خرس، گرگ، گراز و انواعی از پرندگان کمیاب در نزدیکی آنها زندگی می کنند. این آبشار ها که جزء میراث جهانی یونسکو محسوب می شوند به خاطر رنگ های برجسته و منحصر به فردی که دارند مشهور هستند. این رنگ ها از لاجوردی تا سبز، طوسی و آبی هستند و بر اسای میزان مواد معدنی آب دریاچه ها یا ارگانیسم های موجود در آن و یا حتی زاویه ی تابش نور خورشید، مدام در حال تغییر هستند.

دریاچه ی جوشان ( دومینیک)

این دریاچه که میراث ملی دومینیک است در پارک ملی مورن تروس پیتونز در 10?5 کیلومتری شرق روزو ، دومینیک در جزایر کارائیب قرار دارد و در واقع سوراخی است که در پوسته ی زمین ایجاد شده. آب این دریاچه به رنگ آبی مایل به خاکستری و جوشان است و معمولاً سطح آنبخار آلود است. پهنای این دریاچه حد اکثر به 60 متر می رسد.

تالاب سرخ (بولیوی): قرمز(جلبک) و سفید (بوراکس)

لاگونا کولورادا یا تالاب سرخ یک دریاچه ی کم عمق نمکی در جنوب غربی آلتی پلانو در بولیوی و در نزدیکی مرز شیلی است. در این دریاچه جزیره های کوچکی به رنگ سفید وجود دارند که از مواد معدنی به نام بورات تشکیل شده اند و با رنگ سرخ دریاچه که به خاطررنگ و رسوبات نوعی جلبک ایجاد شده تضاد زیبایی را بوجود می آورند.

دریاچه ی پنج گل (چین)

دریاچه ی ووهوآ هایی یا پنج گل مشخصه ی اصلی پارک ملی جیوژایگون در چین است. این دریاچه ی کم عمق از چند رنگ تشکیل شده و کف آن پوشیده از تنه ی درختانی است که در دریاچه افتاده اند. آب این دریاچه به قدری صاف است که به راحتی می توان تنه ی درختان را در زیر آب دید. رنگ این دریاچه انواع مختلفی از فیروزه ای مایل به زرد تا سبز و آبی است. دریاچه ی پنج گل در ارتفاع 2472 متری پایین تر از سطح دریاچه ی پاندا و بالا تر از آبشار پرل شوال واقع شده است.

دریای مرده (اسرائیل و اردن): پست ترین نقطه در روی زمین

دریای مرده، دریاچه ای نمکی است که از غرب به کشور اسرائیل و از شرق به اردن می رسد. سطح آن 420 متر از سطح دریا پایین تر است و سواحل آن پست ترین نقاط خشک در روی زمین محسوب می شوند. عمق این دریاچه به 330 متر می رسد و عمیق ترین دریاچه ی آب شور جهان است؛ این دریاچه با 30 درصد شوری دومین دریاچه ی آب شور جهان، بعد از دریاچه ی آسال در جیبوتی محسوب می شود؛ آب این دریاچه 8,6 برابر شورتر از آب اقیانوس است. شوری آب این دریاچه باعث بوجود آمدن محیط زیست خشنی شده به طوری که در این منطقه نه حیوانات می توانند زندگی کنند و نه حتی قایق ها می توانند بر روی آب حرکت کنند. طول این دریاچه 67 کیلومتر و عرض آن در پهن ترین نقطه 18 کیلومتر است و در دره ی ریفت اردن قراردارد و رود اردن نیز اصلی ترین منبع تغذیه آن است.

هزاران سال است که دریای مرده بازدیدکنندگان را از حوزه ی مدیترانه به سوی خود جلب می کند. در انجیل ذکر شده که اینجا محلی است که حضرت داوود به آن پناه آورده. این دریاچه همچنین یکی از اولین مراکز سلامت در جهان بوده است ( برای هرودیس کبیر). علاوه بر این دریای مرده منبع تولید محصولات بسیاری، از مواد مومیایی مصریان گرفته تا پتاس برای تولید کود بوده است.

دریاچه ی بایکال ( روسیه): قدیمی ترین و عمیق ترین دریاچه ی جهان

دریاچه ی بایکال در جنوب سیبری در روسیه واقع شده است و به نام “چشم آبی سیبری” هم مشهور است. آب این دریاچه از آب همه ی دریاچه های آمریکای شمالی بیشتر است. این دریاچه با عمق 1637 متر، عمیق ترین دریاچه ی جهان است و همچنین با در بر داشتن 20 درصد از کل آب شیرین جهان، بزرگترین دریاچه ی آب شیرین نیز هست. در عین حال آب این دریاچه کمتر از یک سوم آب دریای خزر است که بزرگترین دریاچه ی جهان محسوب می شود. دریاچه ی بایکال در شکاف یک دره ایجاد شده و بنابراین بلند و هلالی شکل است؛ مساحت این دریاچه 31500 کیلومتر مربع است. این دریاچه زیستگاه بیش از 1700 نوع گیاه و جانور است و در سال 1996 به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. دریاچه ی بایکال با 25 ملیون سال قدمت، قدیمی ترین دریاچه در جهان است.

دریاچه ی تایتیکاکا (بولیوی و پرو): بالا ترین دریاچه ی قابل کشتی رانی

دریاچه ی تایتیکاکا که در مرز بین کشور های پرو و بولیوی واقع شده در ارتفاع 3812 متری از سطح دریا قرار دارد که در ارتفاع ترین دریاچه ای است که کشتی های تجاری در آن رفت و آمد دارند. از نظر حجم آب هم بزرگترین دریاچه ی آمریکای جنوبی است. آب این دریاچه از بارش باران و آب شدن یخچال های طبیعی کوه های مجاور تأمین می شود.

دریای خزر یا کاسپین (روسیه و ایران)

دریای خزر بزرگترین دریاچه ی جهان و یا به عبارتی بزرگترین حجم آب محصور در خشکی است و حدود 40 تا 44 درصد از کل آب های قابل زیست دریاچه ای را در خود جا داده است. مساحت این دریاچه 394,299 کیلومتر مربع است یعنی از جمع 6 دریاچه ی بزرگ جهان نیز بزرگتراست.

دریاچه ی کریتر (آمریکا)

دریاچه ی کریتردر واقع دهانه ی یک آتشفشان خاموش است و در ایالت اورگون واقع شده. به دلیل عوامل بسیاری  آب این دریاچه یکی از صاف ترین آب های جهان است؛ از جمله اینکه هیچ رودخانه ای به آن نمی ریزد و هیچ شاخه ی فرعی ندارد. این دریاچه بخشی از دهانه ی کوه آتشفشانی مازاما که در حدود7500 سال قبل تخریب شده را پر می کند. عمیق ترین جای این دریاچه 594 متر است که آن را به عمیق ترین دریاچه ی آمریکا و نهمین دریاچه ی عمیق در جهان تبدیل کرده است.

دریاچه ی قرا چای (روسیه): آلوده ترین دریاچه ی دنیا

دریاچه ی قرا چای، دریاچه ی کوچکی است که در جنوب کوه های اورال در غرب روسیه قرار گرفته است. از سال 1951 اتحاد جماهیر شوروی از این دریاچه به عنوان محل تخلیه زباله های رادیو اکتیو مایاک که محل ذخیره سازی زباله های هسته ای و تأسیسات بازیافتی در نزدیکی دریاچه بود استفاده می کرد. بر اساس گزارشی از موسسه ی ورلد واچ در مورد زباله های هسته ای، رودخانه ی قراچای آلوده ترین نقطه بر روی زمین است. میزان رادیو اکتیویته ی این دریاچه  4?44exabecquerels(EBq)  است، در مقایسه، میزان تشعشعات رادیواکتیو که در فاجعه ی چرنوبیل آزاد شد بین 5 تا 12EBqاست که البته تشعشعات هسته ای این دریاچه در یک نقطه مجتمع نیست.



[ پنج شنبه 90/9/3 ] [ 9:23 صبح ] [ محدثه سادات بهروز ]

نظر

کد موسیقی برای وبلاگ